-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)
-آخرين مراسم عبادي حج پيامبر اسلام را به طور مشروح بيان كنيد؟(0)
-آيا آدم ( ع ) و حوا را خداوند باهم آفريد ازدواج آنها چگونه بود؟(0)
-دين حضرت آدم ( ع ) و حوا ( ع ) چه بود؟(0)
-اينكه گفته مي شود ايمه قبل از حضرت آدم خلق شده اند درست است ؟(0)
-چرا از فرزندان حضرت آدم ( ع ) تنها از هابيل و قابيل در قرآن كريم نام برده شده است ؟(0)
-آيا اگر آدم و حوا از آن شجره ممنوعه نمي خوردند، همواره در بهشت مي ماندند؟
(0)
-چرا در قرآن كريم، خداوند به حضرت آدم و حوا مي گويد به درخت ممنوعه نزديك نشوند؟ آيا تعبير نزديك نشدن حكمتي دارد؟
(0)
-در برخي از احاديث آمده است كه حوا، حضرت آدم((عليه السلام)) را وسوسه كرد تا آدم و حوا به درخت ممنوعه نزديك شدند; در حالي كه در آيات قران آمده كه شيطان آن دو را وسوسه كرد; آيا اين دو مطلب با يكديگر منافات دارد؟
(0)
-درختي كه شيطان آدم را به خوردن آن واداشت، چه درختي بود؟
(0)
-چرا آدم و حوا از خوردن ميوه درخت مخصوص نهي شدند به عبارت ديگر علّت ممانعت چه بود؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:42160 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

اويس قرني كيست؟
اويس بن عامر مرادي قرني، از بزرگان تابعين، همان شخصيّتي كه كسوت فقر را با مناعت طبع و اباء نفس براي خويش برگزيد و باديه نشيني را با كمال معرفت و ايمان وفقه و روايت خود سكّه اعتبار زد و به تشريف شريف«انّي لاَجِد روح الرحمن من قبل اليمن و تفوح روايح الجنّه من قبل قرن اويس; به راستي كه بوي رحمن را از ناحيه يمن در ميايابم و نسيم بهشت از سوي قرن ميوزد(محل سكونت.»كه پيغمر((صلي الله عليه وآله)) درباره اش فرمود، مفتخر است.
در جائي ديگر پيغمبر((صلي الله عليه وآله)) فرمود:«در ميان امّت من كساني اند كه از برهنگي نتوانند به مسجد يا نمازگاه خود حاضر شوند و ايمانشان اجازه ندهد كه دست نياز به كسي دراز كنند. از آنان است اويس قرن و فرات بن حيّان.»
جناب اويس در ميان مسلمانان از عامّه و خاصّه به ايمان و تقوا شهرت دارد و كسي درباره اش اختلافي ندارد. عبدالرحمن بن ابي ليلي گويد: در جنگ صفّين مردي از اهل شام در برابر لشكر اميرالمؤمنين((عليه السلام)) فرياد زد كه آيا اويس قرني در ميان شماست؟
گفتند:«آري. از او چه مي خواهي؟»
گفت:«از رسول خدا شنيدم كه فرمود:اويس قرني از بهترين تابعين است.»سپس عنان اسبش را باز گردانيد و به سوي لشكر اميرالمؤمنين((عليه السلام)) آمد و جزو لشكريان و هواخواهان حضرت شد.
هنگامي كه اويس در يمن بود، شترباني و مادر پيرش را سرپرستي مي كرد. وقتي سخت مشتاق ديدار پيغمبر((صلي الله عليه وآله))شد. از مادر اجازه خواست تا به حجاز آيد و آن حضرت را زيارت كند. مادر اجازه داد، ولي به وي گفت:«اگر پيغمبر را در مدينه نديدي،

ـ42ـ
بيش از نيم روز در آن جا نمان.» اويس آن راه طولاني را پيمود و به مدينه و خانه پيغمبر((صلي الله عليه وآله)) درآمد، ولي آن روز حضرت در مدينه نبود. وي به حضرت ابلاغ سلام نمود و عذر خود را گفت و بازگشت. چون پيغمبر((صلي الله عليه وآله)) بازگشت، پرسيد:«كسي به خانه ما آمده؟»
گفتند:«آري، شترباني از يمن به نام اويس.»
فرمود:«آري، اين نور اويس است كه در خانه ما به هديه گذاشته است.»
اويس در جنگ جمل در ركاب اميرمؤمنان((عليه السلام)) بود و در جنگ صفّين نيز شركت جست و در آن جا به شهادت رسيد.
به اويس قرني گفتند:«كيف اَصبحت; حالت چگونه است؟»
گفت: «چگونه باشد حال كسي كه چون صبح شود، نداند تا شب زنده است، و چون شب شود، نداند تا صبح زنده است؟!»

(بخش پاسخ به سؤالات )


ـ43ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.